Behöver jag skriva ett nytt hyresavtal om jag får en ny hyresvärd?

Om man har ett gammalt hyreskontrakt med sin förra hyresvärd, men inte med den nya hyresvärden. Gäller för kontraktet då eller måste jag skriva under ett nytt hyreskontrakt till den nya hyresvärden för att det ska gälla att jag bor i bostaden ?

Lawline svarar

Svaret på din fråga är högst sannolikt NEJ.

Anledningen till att du högst sannolikt inte behöver skriva under ett nytt hyresavtal med den nya hyresvärden är på grund av att din nyttjanderätt till hyreslägenheten, som du bor i, skyddas av att du (1) har ett skriftligt avtal och (2) har tillträtt hyreslägenheten före överlåtelsen, se 7 kap. 13 § Jordabalken. (Notera att jag utgår från att du har ett skriftligt avtal och har tillträtt hyreslägenheten). Det jag menar med att din nyttjanderätt skyddas är att den nya hyresvärden kan inte komma och säga någonting i stil med: "Hoppsan, jag såg inte att du hade ett hyresavtal i denna fastighet när jag köpte den, så nu får du flytta härifrån." Någonting sådant kommer absolut inte i fråga. Din nyttjanderätt till hyreslägenheten, som du bor i, kommer att fortsätta löpa som om ingenting har hänt. Med andra ord måste den nya hyresvärden finna sig i att ditt tidigare hyresavtal gäller, och du ska således inte heller behöva skriva något nytt hyresavtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare