Behöver jag samtycke från ex-sambon för att sälja lägenheten?

Hej,

Jag ska sälja min lägenhet och var sambo men jag köpte lägenheten 2007 och dåvarande sambo flyttade in för drygt 2 år sedan.

Han är skriven på adressen men bor inte där längre.

Min mäklare säger att jag behöver ett medgivande från honom då det är en bostadsrätt.

Vad gäller egentligen för jag kan läsa att han har inga rättigheter på lgh?!

Tack//L

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Samboegendom

Det som utgör samboegendom är gemensamt bohag och bohag som anskaffats för gemensamt bruk (3 § Sambolag). Din lägenhet är inte samboegendom, eftersom du skaffade lägenheten långt innan du planerade att bli sambo.

Vem som får lägenheten

Huvudregeln är alltså att lägenheten förblir din, men det finns ett undantag. Om din sambo har bäst behov av bostaden kan han i vissa fall ha rätt att överta bostaden (22 § Sambolag), men för att en sambo ska få överta en bostad som tillhör den andra sambon krävs särskilt starka skäl, speciellt om ni inte har barn. Det krävs också att din sambo har råd att köpa ut dig från bostaden. Med tanke på att din sambo inte bott särskilt länge i bostaden, och att du har bott där ganska länge, så finns det inget i det du säger som tyder på att sådana synnerliga skäl skulle föreligga i ert fall.

Medgivande till mäklaren

Däremot så får du inte sälja lägenheten utan din sambos samtycke (23 § Sambolag punkt 1). Om det skulle dröja att få ett samtycke kan du ansöka hos tingsrätten om att få tillstånd att sälja lägenheten ändå (24 § Sambolag).

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare