FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/11/2018

Behöver jag föräldrarnas samtycke för att byta skola?

Hej, jag är 14 år gammal och undrar om jag behöver mina föräldrars samtycke för att byta från min skola (IESG) till en kommunal skola.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om vårdnad av barn finns i föräldrabalkens (FB) 6 kapitel. Som huvudregel står ett barn under vårdnaden av den ena eller båda sina föräldrar. Vårdnaden om ett barn består till dess att barnet fyller arton år (6 kap. 2 § FB). Vårdnadshavaren har såväl en rättighet som en skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. I takt med att ett barn blir äldre och mognare ska vårdnadshavaren ta större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål (6 kap. 11 § FB). Står barnet under vårdnaden av två vårdnadshavare ska besluten om barnet tas gemensamt (6 kap. 13 § första stycket FB). I ditt fall innebär det att du rent juridiskt räknas som ett barn, varför det är dina vårdnadshavare (i regel dina föräldrar) som ska ta beslutet om skolbyte.

Som svar på din fråga innebär det att det krävs samtycke från dina föräldrar för att du ska få byta skola. Vilken skola ett barn ska gå i är dessutom ett så stort beslut att det krävs samtycke från båda vårdnadshavarna. Enligt föräldrabalken ska dina vårdnadshavare ta allt större hänsyn till dina synpunkter och önskemål i takt med att du bli äldre och utvecklas. I slutändan är det ändock de som bestämmer om du ska få byta skola eller ej. En fullständig bestämmanderätt får du först när du fyller arton år.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare