FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt19/03/2023

Behöver jag ersätta skador jag råkade orsaka i annans trädgård när jag körde bil?

Hej Jag körde på häckar i ett hus, de snöade mycket då och bilen tappade kontroll o jag rakade köra på häckar de blev inte någon skada på bilen och de var jätte lite skador på häckar som några st gick sönder, ägaren till huset kom ut och var trevlig och sa”skitsamma” men jag gav min telefonnummer isf han vill kontakta mig och att dem inte säger att jag flyttade där ifrån bara, några dagar går förbi så ringer han upp mig och begär en ersättning eller skadestånd på 3000kr, jag sa till han att han sa ju tidigare att han vill inte ha nåt men han sa ”Aa men nu vill jag” min fråga är i denna situationen är jag skyldig att betala han skadestånd medan de jätte liten skador och speciellt efter han har sagt från början att han vill inte ha något ? Tack i förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tolkning och lagrum

Jag tolkar det som att du har råkat köra på några häckar som har fått lite skador. Du pratade med personen vars häckar du skadade och ägaren sa att det inte gjorde något. Senare återkommer ägaren och vill ha ersättning för häckarna. Du undrar ifall du behöver ersätta skadorna.

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av skadeståndslagen (SkL) och trafikskadelagen (TsL).

Behöver du ersätta de skadade häckarna?

I detta fallet är det du som har orsakat skadan på häckarna och därmed är du också skyldig att ersätta skadorna som uppstått (2 kap 1 § SkL). Eftersom dessa skadorna har orsakats när du kört bil kan ersättningen gå via din trafikförsäkring istället. Trafikförsäkringen ersätter person och sakskador som uppstår i trafiken (8 § första stycket TsL). Istället för att betala ersättningen direkt till ägaren kan du alltså använda dig av bilens trafikförsäkring som kommer kunna betala ut ersättning för de skadade häckarna. Jag kan inte svara på om du har någon självrisk eftersom detta är beroende på hur du valt att teckna din försäkring samt vilket försäkringsbolag du har. För att använda dig av din trafikförsäkring behöver du kontakta ditt försäkringsbolag för att göra en skadeanmälan på händelsen.

Sammanfattningsvis är du skyldig att ersätta skadorna som du har orsakat. Mitt tips till dig är att du vänder dig till ditt försäkringsbolag då detta är en skada som kan ersättas via din trafikförsäkring.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du har några andra frågor är du alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare