FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/07/2021

Behöver jag bygglov för att bygga pool?

Får jag bygga två pooler på min jordbruksfastighet utan bygglov ?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt Byggverket när det kommer till pool så behövs det oftast inte bygglov men det kan behövas beroende på hur poolen ska se ut och om det ska byggas något till poolerna.

Tillfällen där bygglov kan behövas:

När poolen förses med takOm man schaktar eller höjer marknivån avsevärtAnsluter poolen till det allmänna vatten- och avloppsnätetBygger altan eller plank runt poolen

Min rekommendation
Den generella uppfattningen är att bygglov inte behövs vid bygge av pool men det kan avvika beroende på utseende m.m. Då det inte framgår i din fråga hur poolerna ska se ut så är min rekommendation att du kontaktar din kommun och frågar om det krävs bygglov för de pooler du planerat att bygga. Information och kontaktuppgifter till din kommun angående bygglov hittar du här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.
Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare