Behöver jag betala tre månaders uppsägningstid om jag flyttar ut från en lägenhet där jag inte står på hyreskontraktet?

Hej! Jag flyttade ihop med min kille som står på hyreskontraktet. Jag står inte på hyreskontraktet. Han har gjort slut med mig och vill inte ha en seriös relation, men vill att/förespråkar att jag ska bo kvar som inneboende. Jag har sökt egen lägenhet och vill flytta ut då situationen börjar bli psykiskt påfrestande. Han påstår att jag enligt sambolagen är skyldig att betala honom tre månaders uppsägningstid om jag flyttar ut. Det innebär att jag under tre månader måste betala hyra för min nya lägenhet och halva hans hyra. Kan det stämma? Kan tillägga att vi bara hunnit bo ihop i 5 månader.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du befinner dig i en psykiskt påfrestande situation, och jag vill inledningsvis beklaga att du behöver gå igenom detta.

Vad gäller i ditt fall?

Det finns ingen paragraf i sambolagen som kräver dig att betala honom tre månaders uppsägningstid om du flyttar ut. Eftersom du inte står på hyreskontraktet är du inte juridiskt bunden till att bo kvar eller betala hyra efter du flyttat ut.

Sammanfattningsvis är det bara att flytta ut om du känner för det, hans påståenden stämmer inte.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare