Behöver jag betala något om min bot tas upp av domstol?

Hej!

Om en påstådd hastighets överträdelse går till åklagare kan det komma att kosta mig mer än de påstådda 1.500 kronorna i böter om det blir rättssak?

Mvh M

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Det som händer när man nekar en bot är att det eventuellt tas vidare till åklagaren för en utredning. Det börjar med en förundersökning där du blir förhörd. Därefter får åklagaren bedöma om saken är värd att ta vidare till domstol.

Om åklagaren finner skäl till åtal

Om åklagaren anser att ärendet behöver tas vidare till en domstol kommer du innan en rättegång få ett erbjudande om att betala boten (strafföreläggande), för att slippa ta det till rättegång. Anser du att du är oskyldig, är min rekommendation att tacka nej till detta och låta det gå vidare till en rättegång, så att åklagaren blir tvungen att bevisa din tänkbara skyldighet.

Om åklagaren efter detta fortfarande anser att en rättegång vore behövlig, kommer en rättegång bli av.

Om vi tänker oss att åklagaren av någon anledning skulle vinna i tingsrätten, kan du självklart överklaga vidare till hovrätten och eventuellt till Högsta domstolen. Överklagan kommer du få instruktioner om när ärendet väl avgjorts i tingsrätten. Anledningen till att du ska överklaga är för att hovrätten/högsta domstolen kan göra olika bedömningar än tingsrätten.

Sammanfattningsvis ska du självklart inte betala boten om du är oskyldig och du är alltid oskyldig tills motsatsen bevisats. Vid en eventuell rättegång kommer du inte behöva betala några rättegångskostnader (t.ex. ombudskostnad) då polisen/åklagaren inte har någon sådan. Med andra ord har du inget att förlora, förutom att bli tvungen att betala boten ifall du skulle bevisas vara skyldig till hastighetsöverträdelsen.

Återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare