Behöver jag betala hyra för hela månaden om mitt inflyttningsdatum flyttas fram?

Hej! Jag har nyligen tecknat ett hyresavtal för en hyresrätt jag ska flytta till. Det står i avtalet att jag ska få tillgång till lägenheten den 1:a oktober. Jag har således fixat flytthjälp till den dagen, och planerat att flytta då. Jag har också fått den första fakturan för hyran, för oktober månad, och betalat den. Nu menar hyresvärden plötsligt att jag inte kommer att få tillgång till lägenheten den 1:a oktober, eftersom de inte vill lämna ut nyckeln en lördag. Jag kommer att kunna få nyckeln först nästkommande vardag, vilket innebär att jag inte kommer att kunna flytta förrän tidigast en vecka senare. Kan jag få något avdrag på hyran eller ersättning för att jag inte får tillgång till lägenheten från det datum jag börjar betala för den?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser gällande hyresavtal och hyresrätter regleras i den så kallade Hyreslagen i Jordabalken (JB) 12 kap

Gällande reglering
I enlighet med JB 12 kap 13 § har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran om lägenheten inte är färdigställd när hyresavtalet ingicks och ännu inte är i färdigt skick när tillträdet ska ske. Det finns även en rätt att säga upp avtalet enligt JB 12 kap 11 §.

Vidare gäller enligt JB 12 kap 14 § att hyresgästen har rätt till skälig nedsättning av hyran om lägenheten inte är utrymd i rätt tid av den som ska flytta. Nedsättningen av hyran gäller då för den tid då lägenheten inte kan användas.

En bedömning i ditt fall
Med grund i ovan lagrum behöver du inte betala hyra för den tid som du inte bor i lägenheten. Om tillträdet är försenat en längre tid talar det också för att du ska kunna säga upp hyresavtalet. Du ska även ha rätt till ersättningen för den skada du lidit på grund av förseningen, exempelvis om det kostar att boka om tiden för flytthjälp. Jag rekommenderar dig att tala med din hyresvärd.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare