Behöver jag betala faktura för skador på min hund när skadorna orsakats av en annan hund?

Hej, det är en hund som attackerats och bitit min hund.

jag har gjort en polisanmäla och till länsstyrelsen.2019-06-26 Det händer 2019-06-25.Nu har kommit en faktura på mera 26 000 kr som kostnader på min hund.Ska jag betala?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av skadeståndsrättslig karaktär och regleras främst i lag om tillsyn över hundar och katter (lag om hund och katt).

Strikt ansvar för hundägare

Inom skadeståndsrätten finns en huvudregel som säger att man endast blir skadeståndsansvarig om man varit vårdslös (man vållat skadan). Detta gäller dock inte hundägare. De är ansvariga för skador som hunden orsakar även om de inte varit vållande (19 § lag om hund och katt). Detta kallas att de har ett strikt ansvar. Den andra hundägaren är alltså ansvarig för de skador som din hund fick. Ofta har man ett ansvarsskydd i sin hemförsäkring som täcker situationer som denna, och troligen kommer hundägaren använda sig av denna för att betala.

Fakturan

För att inte riskera att hamna hos inkasso eller Kronofogden är det att rekommendera att betala fakturan. Den som utställt fakturan har ju inget att göra med vad som hände mellan dig och den andra hundägaren, utan det är du och hen som har ingått ett avtal som hen nu fakturerar dig för. Det du får göra är istället att spara eventuellt kvitto samt fakturan och sedan kräva den andra hundägaren på dessa pengar eftersom det är en skada orsakad av dennes hund. Om hundägaren inte vill betala får man i annat fall vända sig till Kronofogdemyndigheten eller väcka talan hos tingsrätten.

Hoppas detta var till hjälp för dig! Har du fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här.

Linn LindelöfRådgivare