Behöver hyresvärden samtycke från andra hyresgäster för att hyra ut lägenhet som behandlingshem?

Får en hyresvärd (privat) utan att meddela tidigare boende hyresgäster hyra ut till ett narkoman/ensamkommande/Psyk boende?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en hyresvärd kan hyra ut till socialen som hyresgäst och ska använda lägenheterna för att exempelvis behandla missbrukare.

Frågor om hyra regleras i 12 kap. jordabalken (JB) även kallad hyreslagen. Hyreslagen uppställer inte något krav om att hyresvärden måste meddela hyresgästen om någon av lägenheterna ska bli ett behandlingshem. Om hyresgästerna på behandlingshemmet skulle utsätta omgivningen för störningar som skulle vara skadligt för omgivningens hälsa eller annars försämra deras bostadsmiljö kan hyresvärden bli tvungen att ingripa (12 kap. 25 § JB). Detta skulle primärt leda till en tillsägelse men om det störningarna är allvarliga och inte upphör kan bostaden bli förverkad (12 kap. 42 § JB).

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare