Behöver förskottsarv till barn noteras?

Om föräldrar vill ge en stor summa pengar till respektive barn (lika förskott på arv). Behövs det skrivas papper avseende det (med underskrift) i det fall barnen sköter ekonomin åt föräldrarna? Viljan avseende förskottsarv har framförts muntligt av både far och mor.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida förskott på arv som ska tilldelas barn måste noteras eller inte. Regler kring arv finns i huvudsak i ärvdabalken (ÄB). Jag kommer därför att utgå från det regelverket i mitt svar nedan.

Huvudregeln är att allt som en förälder ger till sitt barn under sin livstid ska räknas som förskott på arv om inte annat framgår av till exempel ett gåvobrev eller liknande (6 kap. 1 § ÄB). Det innebär att det inte krävs något skriftligt intyg för att en stor pengaöverföring till sitt barn ska utgöra förskott på arv. Motsatsvis krävs det alltså endast skriftligt intyg när en stor pengaöverföring till sitt barn inte ska utgöra förskott på arv.

Sammanfattningsvis så behöver det alltså inte skrivas något intyg för att överföringen ska utgöra förskott på arv. Detta utesluter dock inte att det kan vara bra att upprätta en notering eller liknande där det framgår var pengarna i fråga tagit vägen och hur det ska påverka en kommande arvsfördelning. Varje åtgärd som kan underlätta en arvsfördelning kommer nämligen vara uppskattad eftersom det är mycket som ska tas hänsyn till i en sådan process. Mitt råd är därför att, även om det inte lagligen behövs, ändå notera förskottet för att på så sätt inte riskera att händelsen ger upphov till tvist i framtiden.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om du undrar något ytterligare får du gärna höra av dig på nytt med en ny fråga.

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare