FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/03/2018

Behöver föräldrarna till en 14 årig tjej kontaktas om hon vill utföra abort?

Hej. Om en tjej som är 14 år blivit gravid med en 18 årig kille och hon vill göra abort, måste föräldrarna kontaktas då? Eller kan hon göra abort utan att föräldrarna behöver veta om det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Abortlagens utgångspunkt är att tjejen har rätt att själv bestämma om hon vill abortera eller inte om det inte har gått mer än 18 veckor (1 § abortlagen). Abort får inte utföras utan tjejens samtycke.

Sekretess gäller inom sjukvården för uppgift om en enskilds hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men. Detta gäller även för abort (25 kap. 1 § Offentlighet och sekretesslagen (OSL))

Sekretess gäller för den enskilde även i förhållande till dennes vårdnadshavare (12 kap. 3 § första stycket OSL), dock inte i den utsträckningen vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör den underåriges personliga angelägenheter (6 kap. 11 § föräldrabalken (FB). 6 kap. 11 § FB säger att vårdnadshavaren ska i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. 14 år är en väldigt ung ålder och borde inte innebära ett sådan fall där vårdnadshavaren inte får ta del av handlingen.

Jag rekommenderar tjejen att vända sig till ungdomsmottagningen. Personalen där har tystnadsplikt och med dem kan hon prata utan att hon ska behöva oroa sig om att de ska berätta för någon om hennes besök

Jag hoppas att du fick svar på din fråga,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare