Behöver en hyresgäst ersätta hyresvärden för lätt fläck samt städning?

Hej

Jag har hyrt ut min lägenhet och skrivit ett kontrakt på detta. I hyreskontraktet står det om inventarier då lägenheten var möblerad. Jag la också till att "För skada eller förlust av inventarier ersätts dessa till nypris" då jag inte vill behöva lägga ut egna pengar vid ev. behov av att köpa nytt i efterhand. När jag kom tillbaka är det en lätt fläck på soffan och det visar sig att hyresgästen spillt mineralvatten på soffan. Lägenheten var heller inte städad så jag tag 1500 kr av depositionen och betalade tillbaka resterande 1500 kr. Detta trots att soffan kostade ca 5000 i nypris då jag tycker att fläcken är såpass lätt men ändå sänker värdet. Detta är hyresgästen inte till lags med utan säger att det är fel gjort av mig samt olagligt, hur ligger det till? Har jag gjort rätt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller soffan beror det på skadans omfattning. Hyresgästen har en skyldighet att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande. Detta enligt avtalet ni skrivit samt Kapitel 12 24§ Jordabalken. Det skulle däremot kunna anses orimligt att ersätta en hel soffan för en lätt fläck men om det resulterar i en värdeminskning ska detta såklart ersättas.

Angående betalningen för att det inte var städat i lägenheten finns det ingen skyldighet enligt lag att lägenheten ska vara städad när man flyttar ut. Det måste därför stå i avtalet att hyresgästen ska lämna lägenheten i städat skick för att du ska kunna ta ut en avgift för städningen.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare