FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/10/2017

Behöver du betala skatt vid en bodelning?

Min dotter har just separerat från sin sambo. Min dotter ägde 30% av deras gemensamma lägenhet och min dotters svärmor ägde de resterande 70% av lägenheten. I bodelningsavtalet (som båda parter accepterat) gör det gällande att min dotters 30% tillskiftas hennes tidigare sambo och att min dotter får 85000 i skifteslikvid.

Nu vill min dotters svärmor att min dotter skrivet på ett gåvoavtal på de 30% för att "slippa betala skatt" på de 85000:- som hon ska få.

Jag och min dotter är mycket skeptiska till detta tilltag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt ska din dotter ha 85 000 kr som kompensation för att hennes 30 % av lägenheten tillfaller hennes före detta sambo. Svärmor vill att detta ska genomföras som gåva för att på något sätt slippa skatta.

Vi kan börja med att konstatera det faktum att gemensam bostad utgör s.k. samboegendom enligt 3 § Sambolagen. Det innebär att lägenheten får ingå i bodelningen. Av bodelningsavtalet verkar själva transaktionen framgå, dvs. 30 % av lägenheten tillfaller före detta sambon mot en kompensation på 85 000 kr till din dotter. Det här är en helt giltig överlåtelse. De 85 000 kr som tillfaller din dotter är skattefria. Detta framgår av 8 kap. 2 § Inkomstskattelagen som säger att förvärv genom bodelning är skattefria.

Det är alltså en helt giltig överlåtelse och själva bodelningsbeslutet är att se som ett avtal. Din dotter kommer inte behöver skatta på den summan. Att blanda in något gåvobrev behövs alltså inte för din dotters del. Det skulle bara göra det hela mer komplicerat. Det kan tänkas att svärmor på något sätt ser ett förmånligare upplägg för deras del genom att överlåta andelen som gåva men för din dotters del behövs det alltså inte.

Hoppas att du fick svar på din fråga, du är varmt välkommen att ställa följdfrågor eller att höra av dig till Lawline igen om något är oklart!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare