Behöver dröjsmålsränta betalas om inte avbetalningsplan följs?

Hej

Har ett lån av privatperson och inte sköt avbetslingsplanen .

Kan personen ta ränta från när jag inte betalat?

Lawline svarar

Hej Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga handlar om ränta på en skuld blir Räntelagen tillämplig (RL), se 1 § RL. Lagen är dock dispositiv vilket innebär att om ni avtalat något om räntan så gäller det ni har avtalat i första hand. Om ni däremot inte har avtalat något kring räntan blir istället RL tillämplig.

Eftersom det finns en avtalad avbetalningsplan som du inte följt är huvudregeln att personen som har fordran på dig (borgenären) har rätt att kräva dröjsmålsränta från dagen då du skulle ha betalat, se 3 § RL. Dröjsmålsräntan är den gällande referensräntan (-0,5 idag) plus 8 procentenheter och beräknas för ett år, se 6 § RL. I nuläget ligger alltså den gällande dröjsmålsräntan på 7,5%.

Om du inte betalat på grund av en omständighet som du inte kunnat råda över som exempelvis sjukdom, arbetslöshet eller liknande och skulle det med hänsyn till detta anses oskäligt för dig att betala ränta, kan räntan jämkas, se 8 § RL. Detta sker dock endast i undantagsfall.

Sammanfattningsvis så har hen rätt att kräva dig på dröjsmålsränta på den del av betalningen som du är i dröjsmål med förutsatt att ni inte avtalat något annat. Om det föreligger särskilda omständigheter kan räntan jämkas men annars är du tvungen att betala.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare