FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt03/09/2018

Behöver den andra föräldern ett föräldramedgivande för att kunna åka utomlands med våra barn?

Hej!

Om mina barn som är 7 och 11 år ska åka till Libanon med sin pappa, måste jag skriva på ett papper då eller kan han åka utan min "tillåtelse"?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om barnrätt regleras i familjebalken (FB)

Jag utgår från att du och pappan har gemensam vårdnad.

Beslut vid gemensam vårdnad
Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnets behov enligt 1 § blir tillgodosedda (6 kap. 2 § FB). Vid gemensam vårdnad ska i princip alla beslut rörande barnets personliga angelägenheter fattas gemensamt av båda vårdnadshavarna (6 kap. 13 § FB). Dock har den ena vårdnadshavaren rätt att ensam fatta beslut om den andra vårdnadshavaren är till exempel sjuk eller att beslutet gäller daglig omsorg (6 kap. 13 § andra stycket FB). Ju betydelsefullare beslutet är, desto viktigare är det att båda vårdnadshavarna tar del i beslutet.

Utlandsresor
Vid utlandsresor är det av den allmänna uppfattningen att kortare utlandsresor hänförs till den dagliga omsorgen av barnet (6 kap. 13 § FB). Det innebär att vid kortare utlandsresor krävs inte samtycke från den andra vårdnadshavaren. Det är dock svårt att säga exakt vad som anses vara en kortare resa. Om du och pappan till barnen är separerade ska utlandsresan inte utgöra ett ingrepp i din rätt till umgänge med barnen. En vecka kan ses som en kortare utlandsresa. Vad gäller en utlandsresa på två veckor så kan man argumentera åt båda hållen, dvs. att det kan vara en kortare utlandsresa men det kan även vara en lång utlandsresa om det skulle ev. inskränka din rätt till umgänge med era barn.

Om det rör sig om en längre utlandsresa kan det vara bra att ta med ett föräldramedgivande eller annan handling som styrker hans rätt att resa med barnet. Ni kan även kontakta researrangören som t.ex. flygbolaget för mer information om att ta med ett föräldramedgivande eftersom att upprättande av sådana handlingar regleras inte i lag.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare