FrågaAVTALSRÄTTAvtal12/09/2013

Behörighet/befogenhet att teckna firma

Jag har en enskild firma där jag och en fd sambo gick igenom ett avtal. Avtalet skrevs under av sambon med dennes underskrift för mitt företag. Är detta avtal giltligt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår bakgrunden rätt så har din fd sambo undertecknat ett avtal å din enskilda firmas vägnar.

Då du är enskild näringsidkare är huvudregeln att det endast är du själv som kan vara firmatecknare, dvs. det är bara du som exempelvis kan signerar avtal å firmans vägnar. Såvida inte din sambo hade en fullmakt att få signera avtalet, eller var utsedd till prokura vid tillfället för signeringen, så är avtalet inte giltigt signerat. Detta pga. att din fd sambo inte hade behörighet att teckna firman (dvs. signera å företagets vägnar).

Var det så att din fd sambo vid tillfället för signeringen var anställd av dig eller, om ni hade barn tillsammans, om han arbetade i företaget tillsammans med dig, så kan företaget bli bundet av avtalet, trots att din fd sambo gick utanför sin befogenhet när han signerade avtalet. Det som blir avgörande i detta fall är huruvida motparten var i god tro gällande din fd sambos rätt att teckna firman eller ej. Hade motparten skäl att anta att din fd sambo hade rätt att signera avtalet så kan avtalet bli bindande. Var din fd sambo däremot inte anställd av företaget så saknade han helt någon form av behörighet att sluta avtalet, varför det inte blir bindande för företaget.

Med vänliga hälsningar,

Emelie SvenssonRådgivare