Behålla svenskt medborgarskap om man är född och bor utomlands

Vad är kraven för att få behålla sitt svenska medborgarskap?

Läser att man måste söka om detta mellan 18 och 22 år och om man är född och bor utomlands. Min dotter är född på Filippinerna och har dubbelt medborgarskap.

Hon har svenskt pass och samordnings nummer.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 14 § lagen om svenskt medborgarskap förlorar en svensk medborgare sitt svenska medborgarskap när han/hon fyller 22 år, om han/hon är född utomlands, aldrig bott i Sverige och inte heller varit i Sverige under förhållanden som tyder på samhörighet med landet. Sådan vistelse i Sverige som kan tyda på samhörighet med landet är till exempel att personen besökt Sverige regelbundet under sin uppväxt.

Om alla tre förutsättningar för att förlora sitt svenska medborgarskap är uppfyllda förlorar din dotter medborgarskapet automatiskt när hon fyller 22 år. För att få behålla sitt svenska medborgarskap ska din dotter ansöka om detta hos Migrationsverket. Precis som du skriver ska ansökan göras efter att din dotter fyllt 18 år, men innan hon fyller 22 år. Ansökan ska lämnas in till närmaste svenska ambassad eller konsulat. Tillsammans med ansökan ska din dotter lämna in en bestyrkt kopia av sitt svenska pass eller annat dokument som visar vem hon är.

Mer information och en länk till ansökningsblanketten hittar ni på Migrationsverkets webbsida: HÄR

Hoppas ni är nöjda med svaret, annars är ni välkomna att höra av er till oss igen!

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare