FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/06/2019

Behålla föräldrahem i bodelning

Jag och min man är oense om vem ska bo kvar i huset, som vi äger hälften var. Huset är mitt föräldrahem. Han tjänar mer än vad jag gör. Jag har förutsättningar att köpa ut honom, men om båda nu vill bo kvar, vem/vad avgör om vem som ska köpa ut vem? Inga barn under 18 år som bor kvar hemma.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När det gäller den gemensamma bostaden så står det i äktenskapsbalken (ÄktB) 11 kap 8 § att den make som bäst behöver bostaden ska få den på sin lott i bodelningen. Vem som behöver den bäst görs utefter en skälighetsbedömning. Hemmavarande barn är, som du skriver, en sådan omständighet men det kan finnas andra omständigheter som tas i beaktande. Enligt förarbeten till lagen så är affektionsvärdet för t ex ett föräldrahem eller släktgård en sådan omständighet som bör tas i beaktande när man ska bedöma vem som har bäst rätt till det gemensamma boendet.

I första hand är det såklart ni makar som ska komma överens om hur ni vill fördela era tillgångar, dock är detta många gånger lättare sagt än gjort. Kommer ni inte överens om hur ni ska göra så kan ni ansöka om en bodelningsförrättare enligt ÄktB 17 kap. Det gör man till tingsrätten. Förrättaren kommer då att insamla all information och beakta de omständigheter som kan ha relevans för er bodelning och hjälpa till att besluta om det parterna inte kan komma överens om på egen hand.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till med din föräldrahem!

AnnaSara JariusRådgivare