Behålla deposition efter avbokning av hyresrätt?

Hej! Jag har skrivit ett kontrakt för en veckas uthyrning med krav på deposition av halva hyran. Har inte specificerat att dessa pengar inte betalas tillbaka vid avbokning men det menade jag. Nu har dom avbokat och vill ha tillbaka pengarna. Är jag tvungen att betala tillbaka eller kan hävda att jag har rätt att behålla dom pga avbokning? Mvh Catrin i Visby

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att kräva deposition vid uthyrning är att ingå ett avtal som innebär att hyresvärden får ett visst belopp som säkerhet från hyresgästen. Vad depositionen ska vara säkerhet för kan variera beroende på vad som framgår ur avtalet då det råder avtalsfrihet på området, men vanligtvis tas en deposition ut som skydd för om hyresgästen skadar det som hyrs ut.

Avtalsrättsliga regler kräver att det framgår i avtalet att syftet med depositionen inte bara var en säkerhet för att något skadas, utan även för en avbokning. Har det inte gjort det har inte hyresgästen haft att räkna med att deras deposition skulle gå förlorad om de avbokade, då ska depositionen vid ett sådant fall betalas tillbaka. Svaret på din fråga är alltså att det måste ha framgått i ert avtal att depositionen inte skulle gå åter vid en avbokning. Även om det var ditt syfte med depositionen måste hyresgästen ha fått det klart för sig innan de lämnade depositionen och därigenom även gått med på den överenskommelsen.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare