Begränsat skattskyldig? Innehav av bostadsrätt och aktier

Hej, jag undrar om min farbror, med palestinskt medborgarskap kan köpa bostadsrätt här i Sverige. Hur beskattas han sedan vid försäljningen av den samma? Han skulle också vilja köpa aktier i ett mindre bolag här i Sverige, via sitt saudiska företag. Bolaget är inte på börsen. Hur beskattas ev vinst?

Lawline svarar

Hej,
Tack för din fråga!

Angående frågan om din farbror kan köpa en bostadsrätt är det upp till varje bostadsrättsförening att bestämma sina egna stadgar och således vilka som får vara medlemmar i föreningen. När man köper en bostadsrätt köper man ju även medlemskapet i föreningen, vilket gör så att dessa stadgar blir intressanta för frågan. Det finns vissa regler i bostadsrättslagen som en förening måste förhålla sig till när de skapar dessa stadgar, där 2 kap är intressant i det här fallet. I kapitlets 2 §, se https://lagen.nu/1991:614#K2P2S1 , framgår det att stadgarna inte får föreskriva att man ska ha ett  visst medborgarskap för att kunna bli medlem i föreningen. Det innebär att en förening inte får neka din farbror medlemskap för att han inte är svensk medborgare och således motsatsvis för att han är palestinsk medborgare. Svaret på din första fråga är således jakande - din farbror får köpa bostadsrätt här i Sverige.

När det kommer till vinstbeskattningen av bostadsrätten måste man först utreda ifall din farbror - med sitt utländska medborgarskap - är skattskyldig för bostadsrätten i Sverige. Under förutsättning att han inte bor här eller ha någon anknytning till landet är han så kallat begränsat skattskyldig för den vinst han uppbär vid försäljningen enligt 3:18 11 p. IL se https://lagen.nu/1999:1229#K3P18S1 . Det innebär att han ska skatta för vinsten i Sverige på samma sätt som för andra obegränsat skattskyldiga som avyttrar en bostadsrätt.

För att beräkna den beskattningsbara vinsten dras från försäljningspriset det omkostnadsbelopp din farbror har haft för bostadsrätten. Detta framgår av 44:13 IL se https://lagen.nu/1999:1229#K44P13S1 , där omkostnadsbeloppet består av den summa han köpte bostadsrätten för samt eventuella förbättringsutgifter, se 44:14 IL. Vad som menas med respektive framgår av 46:5-13 IL https://lagen.nu/1999:1229#K46P5S1 .
När vinsten väl är framräknad tas 22/30-delar upp i inkomstslaget kapital i deklarationen. En skattesats på 30% utgår sedan på den upptagna summan. Detta framgår av 46:18 1 st. IL samt 65:7 IL.
Huruvida vinsten på bostadsrätten även är beskattningsbar i Palestina har jag inga kunskaper om, utan palestinsk lag får studeras.

Angående aktierna förstod jag det som att han tänker köpa aktier och äga dem via sitt bolag - således att företaget kommer äga dem och inte han som privatperson. Jag utgick även ifrån att bolaget inte har något driftställe i Sverige, eftersom det inte nämns i din fråga. Under dessa förutsättningar kommer eventuell utdelning på aktierna att beskattas i hans utländska företag med så kallad kupongskatt enligt kupongskattelagen. Skattesatsen är då 30 % på utdelningen, se 4,5 § kupongskattelagen https://lagen.nu/1999:1229#K46P5S1 .

Om din farbror (hans företag) skulle sälja aktierna i det svenska bolaget måste frågan återigen besvaras om han ens är skattskyldig i Sverige för den vinst försäljningen har genererat. Huruvida man är skattskyldig eller inte framgår - förutom av kupongskattelagen - även av 3 kap IL. Jag kan inte finna någon skyldighet för bolaget att betala skatt i Sverige vid en avyttring via detta kapitel och inte heller genom kupongskattelagen (som enbart gäller utdelning). Det skulle i så fall innebära att vinsten inte är beskattningsbar i Sverige. Jag rekommenderar dig ändå att maila eller ringa till Skatteverket med din sista fråga om hur en avyttring skulle beskattas i Sverige, just för att få ett säkert svar.

Jag hoppas att du (trots det sistnämnda) fick dina frågor besvarade.

Vänliga hälsningar

Beatrice RohdinRådgivare