Begränsa särkullbarns arvsrätt

Min hustru och jag har skrivit ett gemensamt testamente. Hon har 2 barn i ett tidigare äktenskap. Jag har inga barn. Vi har ett äktenskapsförord som i praktiken innebär att alla tillgångar är respektive persons enskilda egendom. I testamentet föreskrivs att om min hustru avlider före mig skall nästan all hennes egendom tillfalla hennes söner Om jag avlider före henne skall alla mina tillgångar tillfalla henne.

Problem om det senare alternativet infaller: Jag har en betydligt större förmögenhet än min hustru. Jag vill inte att hennes söner vid nästa arvsskifte skall ärva de pengar som ursprungligen härrör från mig. Jag funderar därför på att skriva ett eget testamente som endast blir giltigt om jag avlider före min hustru. I detta begränsar jag arvet till henne till ett belopp som fortfarande ger henne bra levnadsvillkor men som starkt begränsar hennes barns möjligheter till ett stort arv i nästa led. Är detta möjligt och/eller finns det andra möjligheter att juridiskt tillgodose syftet med min planering?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din situation har du och din fru ett gemensamt testamente vilket föreskriver att om du avlider före din fru ska dina tillgångar tillfalla henne. Du undrar nu huruvida du kan ändra detta så att ditt arv tillfaller din fru till ett bestämt belopp och begränsar hennes söners rätt till dina pengar.

Avseende regleringen av arvsrätt är ärvdabalken (ÄB) relevant.

Om situationen, såsom den är föreskriven i ert testamente nu, infaller

Ärvdabalkens regler i kap. 2 om den legala arvsordningen är dispositiva vilket innebär att reglerna går att inskränka genom testamente. Ert gemensamma testamente får därför verkan istället för den arvsordning som föreskrivs i ärvdabalken. En makes arvsrätt går enligt 3:1 ÄB före den legala arvsordningen i 2 kap. ÄB. Detta innebär att dina tillgångar oavsett testamente eller inte tillfaller din fru om du avlider innan henne. Din fru kan då erhålla ditt arv med fri- eller full förfoganderätt. Med full förfoganderätt förstås att efterlevande maka får förfoga över arvet helt fritt. Motsatsvis innebär fri förfoganderätt en begränsning i rätten att förfoga över arvet, av störst vikt är faktumet att hon inte får testamentera den del som arvingarna efter dig har rätt till.

Din fru erhåller ditt arv med full förfoganderätt om du inte efterlämnar dig arvingar i arvsklass 1 eller 2. I arvsklass 1 finns bröstarvingar (2:1 ÄB), alltså barn, och i arvsklass 2 efterlevande föräldrar, syskon eller syskonbarn (2:2 ÄB). I detta fall förstår jag situationen som att du inte har bröstarvingar, varför endast arvsklass 2 blir aktuellt. Vidare erhåller din fru ditt arv med fri förfoganderätt om du efterlämnar dig personer i arvsklass 2.

När din fru avlider, ska en viss andel av hennes dödsbo tillfalla den person i arvsklass 2 efter dig med bäst arvsrätt, alltså den som enligt arvsordningen står dig närmast (3:2 ÄB). Om det inte finns personer i arvsklass 2, kommer din frus bröstarvingar enligt 2:1 ÄB att ärva hennes dödsbo, vilket såsom du poängterar delvis kommer bestå av ditt arv.

Rätt att ändra testamente

Trots att testamentet är en gemensam handling kan det ses som två separata testamenten där var make har rätt att ändra sin del så länge denna är vid liv. Du behöver alltså inte upprätta ett nytt testamente vid sidan av ert testamente utan du kan ändra i din del av det befintliga testamentet. Trots att handlingen är gemensam är det endast du som kan ändra din del, när du avlider har din fru ingen möjlighet att ändra i din del av testamentet.

För regler om hur ett upprättande av testamente går till rekommenderar jag dig att läsa 10 kap. ÄB.

Tillvägagångssätt för att undvika att allt arv tillfaller sönerna

Som ovan nämnt kommer din fru enligt 3:1 ÄB ärva dina tillgångar före andra arvingar i den legala arvsordningen såsom möjliga syskon och efterlevande föräldrar. Om det inte finns arvingar efter dig i arvsklass 2 kommer hennes söner ärva hela hennes dödsbo (2:1 ÄB).

Vad kan du då göra för att undvika att din frus söner erhåller dina pengar?

Du kan beloppsbegränsa din frus arv i testamente, och testamentera ditt resterande kvarlåtenskap till andra personer för att undvika att ditt arv tillfaller din fru. Enligt 3:1 st 2 ÄB har efterlevande maka/make alltid rätt till ett belopp motsvarande 4 x gällande prisbasbelopp. Du kan alltså testamentera bort dina pengar till den del att det finns ett belopp kvar motsvarande 4 x gällande prisbasbelopp.

Sammanfattningsvis går alltså makes arvsrätt (3:1 ÄB), före andra legala arvingars rätt vilket innebär att din fru erhåller all din kvarlåtenskap med full förfoganderätt om det inte finns arvingar i arvsklass 2 efter dig. För att undvika att allt ditt arv går till din fru måste du alltså testamentera bort arvet till andra personer. Kom dock ihåg att din fru alltid har rätt till ett arv motsvarande 4 x prisbasbeloppet!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vid vidare frågor rekommenderar jag dig att ställa ytterligare en fråga eller kontakta våra jurister.

Hanna FolkungerRådgivare