Begränsa särkullbarnets arvslott

Hej jag undrar vad man behöver skriva för typ av papper så att särkullbarnet endast får laglotten ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den laglott som bröstarvingen har rätt till anges i 7:1 Ärvdabalken och utgör halva arvslotten. Genom att skriva ett testamente kan en person själv bestämma hur dennes arv ska komma att fördelas men i Sverige kan man inte göra sin bröstarvinge helt lottlös. Även om man skulle testamentera att bröstarvingen inte ska få någonting, kan bröstarvingen jämka testamentet och kräva sin laglott.

Vill man begränsa bröstarvingens arv till endast laglotten kan man göra det genom att ange det i sitt testamente. Testamentet ska, enligt 10:1 Ärvdabalken, vara skriftligt och undertecknas av två vittnen. Vid speciella situationer, till exempel i en nödfallssituation där testatorn inte har möjlighet att uppfylla formkraven, finns undantag. Dessa hittar du i 10 kapitlet Ärvdabalken i anslutning till huvudregeln som jag länkat ovan.

Här på Lawlines hemsida kan du enkelt få hjälp att upprätta ditt testamente.

Vänligen,

Edith GrundinRådgivare