Begränsa laglotten för särkullbarn

Hej. Kan jag med ett testamente(gåva) skriva över mina tillgångar på min fru(bil, bostad, företag och medel) för att mitt särkullbarn ej skall ärva något bortsätt från minsta möjliga laglott? Jag undrar även vad som kan anses som skärlig tid att skriva detta testamente då jag börjar bli upp mot åren, men självfallet i minna fulla sinnes bruk. Med andra ord. Begränsa laglotten så mycket som möjligt samt skapa detta testamente i skärlig tid. Ett tillägg här, är ett testamente i form av gåva det mest hållbara juridiskt sätt? Jag vill självklart inte att någon jämkning skall bli av. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej

Ett testamente har inga gåvoinslag i den bemärkelsen som jag tror att du är ute efter. För att egendomen inte ska medräknas i ditt dödsbo och därmed höja värdet på ditt särkullbarns laglott krävs att egendomen skänks till, i det här fallet din fru, före det att du går bort. Säg att du idag äger en villa värd 1 000 000 SEK, en bil värd 200 000 SEK samt har annat lösöre värt totalt 100 000 SEK. Om du går bort och endast har testamenterat bort den här egendomen till din fru, kommer ditt särkullbarns laglott beräknas utifrån värdet på denna egendom (man måste ha i minnet att det totala egendomsvärdet är beroende av den bodelning som kommer att ske på grund av ditt frånfälle och värdet kan därför vara både över och under 1 300 000 SEK beroende på vilket giftorättsgods din fru har). Skulle du däremot skänka bort denna egendom till din fru såsom enskild egendom (med de risker som finns med denna åtgärd vid eventuell skilsmässa) kommer denna egendom inte att ingå i den förestående bodelningen på grund av ditt frånfälle.

Upplägget går alltså ut på att göra dödsboet efter dig så litet som möjligt. Borttestamenterad egendom tillhör dödsboet och testamentet finns endast till för att bryta den allmänna arvsordningen eller bestämma hur viss egendom ska fördels mellan de som ändå annars hade ärvt testatorn. Som jag ser det uppnår man ditt syfte bäst genom att ge bort egendomen och i gåvobrev ange att egendomen ska vara din frus enskilda egendom. Det finns dock, som påpekats ovan, risker med detta förfarande. Dock ska man också komma ihåg att ärvdabalken på många sett är avsedd att skydda en bröstarvinge. Det finns därför ett förstärkt laglottsskydd i 7:4 Ärvdabalken som anger att om arvlåtaren under sin livstid gett bort egendom under sådana omständigheter och på sådana villkor att gåvan till sitt syfte är att jämställa med ett testamente ska bestämmelserna i 7:2 och 7:3 Ärvdabalken tillämpas, vilka föreskriver att vid beräkningen av laglottens storlek ska värdet av den bortskänkta egendomen tillföras kvarlåtenskapen.  NJA 1985 s. 414 belyser på ett bra sätt Högsta domstolens syn på tillämpningen av 7:4 Ärvdabalken, i det här fallet då en serie rättshandlingar gjorde att fruns egendomsvärde steg och gjordes till enskild egendom medan mannens egendomsmassa krympte och alltjämt utgjorde giftorättsgods. I detta fall fann HD till sist att 7:4 Ärvdabalken var tillämplig. I ett annat fall som du också kan läsa blev resultatet det motsatta och hovrätten i det här fallet kom fram till att makarna hade frihet att fördela egendomen på så vis som skett och att 7:4 Ärvdabalken inte var tillämplig.

Nedan kan du ta del av de båda rättsfallen jag nämnde ovan:

RH 2011:38

NJA 1985 s. 414

Victor SundhRådgivare