Begränsa bröstarvinges arv

Jag har 6 barn med en annan kvinna som vid vår separation använde barnen som vapen,hon indoktrinerade dessa sen småbarnsåldern, jag har bara kontakt med ett av dem idag.

Efter mammans smutskastning så vägrar de att ens kalla mig pappa,mamman har garva alkoholproblem och har sedan de varit små hotat med olika saker som:Har ni kontakt med honom så har ni inget med mig att göra sen samt, väljer ni att ha kontakt med honom så tar jag livet av mig.Då detta inte blivit bättre nu när barnen blivit myndiga och har egna familjer så tror jag att vår kontakt aldrig blir bättre.Då de tagit sånt avstånd från mig och smutskastar mig och min sambo så undra jag om de verkligen är värda att stå som arvtagare till mig,

Min nya sambo har hjälpt mig genom alla skulder och underhållsbidrag jag kämpat med när de var små. nu är jag hälftenägare till vårt hus,värderat till ca 3 700 000:- samt en motorbåt för 300 000:- . finns det någon enda liten chans att minska ner eller ta ifrån barnen arvsrätten?

Känns fel att de ena stunden drar mig i skiten, men om jag dör så kommer de att stå som gamar utanför för att få arvet efter mig.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dina barn är dina bröstarvingar och i detta fall de enda som har arvsrätt efter dig, 2 kap 1§ Ärvdabalken.Enligt lag har dina barn rätt till sin laglott vilken är hälften av arvslotten, 7 kap 1§ Ärvdabalken. Du kan alltså inte göra dem arvslösa.

Genom att upprätta ett testamente kan du begränsa dina barns arv till laglotten, vilket i praktiken innebär att de tillsammans har rätt till hälften av din kvarlåtenskap. Ett testamente kan du enkelt upprätta via vår avtalstjänst, se http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Sara AspelinRådgivare