Begränsa bröstarvingars arvsrätt

Hej,

Jag och min sambo flyttade ihop för ca 25 år sedan och köpte omgående ett hus och sedemera en liten gård som vi bor på idag. Hon har två döttrar sedan ett tidigare äktenskap och vi har en gemensam dotter. Samtliga är idag utflugna med egna familjer och barn.

Pga av olyckliga omständigheter så vill vi idag inte att den äldsta dottern ska ärva något om det är möjligt. Kan vi skriva ett testamente som löser detta som sambos eller fungerar det bara om vi gifter oss?

Om det inte går att skriva bort helt vilken är det näst bästa metoden för att en så liten del som möjligt ska tillfalla den aktuella dottern?

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga,

Bröstarvingar har alltid rätt att utfå sin laglott, vilket är halva arvslotten. Även om man i ett testamente skriver att ett barn inte skall ärva så kan detta barn enligt 7 kap. 3 § ärvdabalken begära jämkning av testamentet för att utfå sin laglott.

Om man vill att ett barn skall ärva så lite som möjligt kan man därför i ett testamente skriva att barnet endast skall erhålla sin laglott.

Behöver ni vidare rådgivning eller hjälp med att upprätta ett testamente, rekommenderar jag att ni kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Ni kan boka tid på ett kontor nära er direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Vänligen

Hanna SkoglundRådgivare