Begäran ut anmälan om störningar från hyresvärd

Hej! Om någon av mina grannar har anmält mig till hyresvärden för att jag har stört dom pga fest ute på gården, och nu vill jag polisanmäla detta, har jag rätt att få namnet på den/dom som har ringt o anmält mig till hyresvärden om jag vill göra en anmälan om förtal ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Är det fråga om en privat hyresvärd har denne ingen skyldighet att lämna ut varken namn eller handlingar. Offentlighetsprincipen omfattar däremot de kommunala eller landstingskommunala bolag vari kommunens eller landstingets inflytande uppgår till över 50 %. Är det därför fråga om en skriftlig anmälan som inkommit till en kommunal hyresvärd som uppfyller ovan nämnda kriterier torde du ha rätt att begära ut handlingarna i sin helhet (vari anmälarens/anmälarnas namn kan stå). En sekretessbestämmelse som gäller kommunal bostadsuthyrningsverksamhet finns förvisso i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL) 26 kap. 11 § 2 st. men jag tror inte att den kommer på fråga med hänsyn till att anmälan inte innehåller särskilt känsliga uppgifter samt att bestämmelsen omfattas av ett s.k. rakt skaderekvisit (dvs. offentlighet är huvudregeln).

MVH

Lawline RådgivareRådgivare