Begäran om utdrag ur annans belastningsregister

Om någon vill begära utdrag ur mitt belastningsregister, blir jag informerad om detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regler om belastningsregister finns i lag (1990:620) om belastningsregister (LBR).

Möjligheten att begära utdrag ur andras belastningsregister

Ett belastningsregister är ett register som bland annat innehåller uppgifter om den som har ålagts påföljd för brott (3 § LBR).

Till att börja med ska det betonas att möjligheten att begära ut andras belastningsregister är begränsad. Det är möjligt att begära ut sitt egna belastningsregister och uppgifterna ska på begäran lämnas ut utan avgift en gång om året (9 § LBR). Därutöver är det bara vissa specifika myndigheter som kan begära ut någon annans belastningsregister. Vilka myndigheter det rör sig om följer av 6 § LBR och innefattar bland annat Justitiekanslern, Säkerhetspolisen, Skatteverket, Tullverket, Åklagarmyndigheten, allmänna domstolar och allmänna förvaltningsdomstolar. Det finns dock ingen regel som säger att du ska informeras ifall någon av dessa myndigheter begär uppgifter från ditt belastningsregister, men en sådan myndighet begär givetvis inte ut någons belastningsregister om det inte finns särskilda skäl för det.

Om till exempel en arbetsgivare vill se ditt belastningsregister, kan denne alltså inte begära ut det på egen hand. Arbetsgivaren behöver istället be dig att begära ut och visa upp det.

Möjligheten att begära ut domar

Nu gällde din fråga enbart belastningsregister, men jag vill ändå beröra möjligheten att begära ut domar eftersom att det skiljer sig åt. En dom är, till skillnad från ett belastningsregister, något som vem som helst kan begära ut eftersom att en dom är en allmän handling enligt 2 kap. 4 och 10 § tryckfrihetsförordningen (TF). För att begära ut en dom ska man vända sig till den domstol som har målet (2 kap. 17 § TF). Den som begär ut en dom från en domstol har rätt att vara anonym (2 kap. 18 § TF). Målets inblandade informeras inte om någon utomstående begär ut domen.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Vid ytterligare funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Linda KhalidRådgivare