Begäran om skiftesman

Hej, bouppteckning efter min mamma gjordes 2013, registrerad hos skatteverket, vad jag har förstått så kan man skifta arvet efter att bouppteckningen är registrerad, Nu till min fråga, min bror förvaltar dödsboet och han vägrar göra skiftet av ngn outgrundlig anledning, har han rätt att göra så? vad kan jag göra för att få ut mitt arv? Jag vill av flera anledningar få allt det överstökat och klart, finns ngn juridisk möjlighet för mig att tvinga fram arvsskiftet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 23:5 ÄB har du möjlighet att hos tingsrätten begära att en skiftesman utses. Denne har då att verkställa arvskiftet. Som jag ser det är detta den möjlighet som finns för att få arvskiftet framtvingat på juridisk väg.

Hoppas jag besvarade din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare