Begäran om bodelning måste framställas inom ett år

Hej!

Min dåvarande sambo ( jag och dottern va skrivna hos honom) gjorde slut efter knappt ett år som sambo. Från en kvällen till andra dagen skulle jag ut ur huset.

Fick bo 2 månader hos en vän. Varannan vecka där med dottern. När jah väl hittat en bostad och ville ha lite saker ( låna om de va så ) så fick jag inget. Jag nämnde samborättslagen men blev nekad då han ansåg att allt va hans. Jag fick sälja av mina ägodelar då vi flyttade ihop för han ansåg att han hade allt.

Kan ju nu ca 1,5 år kräva något från honom? Skadestånd osv?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

När ett samboförhållande upphör så kan man begära bodelning. Det ska ske inom ett år från det att samboförhållandet upphör, det kan man läsa i 8 § sambolagen. Det innebär tyvärr att det är för sent för dig att begära bodelning.

Från det du beskriver ovan låter det inte som att du skulle ha någon grund att begära skadestånd på, det låter som att du hamnat i en jobbig situation men för att någon ska bli skadeståndsskyldig måste den personen ha orsakat en skada.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare