Begäran om att få tillbaka nycklar innan skilsmässa

Får en make begära nycklar tillbaka av utflyttad fru ( inte skilda ännu) som ännu inte tagit alla sina tillhörigheter. Det är en hyreslägenhet! Paret har varit gifta snart 11 år.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om frun fortfarande står på lägenheten så har hon rätt att ha en nyckel. Om frun inte längre står på lägenheten så kan maken självklart testa att begära tillbaka nyckeln då hon inte längre står på lägenheten, och som jag tolkar det, inte heller är den som ska bo där framöver. Däremot så finns det inget rättsligt stöd till att få tillbaka nyckeln i det här fallet. Frun har fått tillgång till nyckeln, från start, på ett sätt som inte var olovligt, hon har alltså inte tagit nyckeln utan tillåtelse. Det finns därför inga brott, som exempelvis stöld, som kan aktualiseras då det krävs att egendom tagits olovligen.

Om maken inte lyckas få tillbaka nyckeln och känner sig otrygg i det så kan han tala med sin hyresvärd om att han vill byta lås, om frun inte längre står på lägenheten. Jag tror dessutom att hyresvärden kommer se det som en borttappad nyckel om maken inte får tillbaka den och därmed byta låset. Maken kommer förmodligen få stå för kostanden av det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare