Begäran av interimistiskt beslut för försörjningsstöd

Hejsan

Jag har för mig att jag har läst hos er om att man kan göra ett åberopande av något, för att behålla försörjningsstöd under tiden rätten fattar beslut.

Men jag kan inte hitta något.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt så är det enbart i väntan på att rätten fattar ett beslut som du vill behålla ditt försörjningsstöd. För att göra detta så kan du begära ett interimistiskt beslut hos din domstol. Ett sådant interimistiskt beslut kan domstolen göra med stöd av 28 § förvaltningsprocesslagen.

Detta interimistiska beslut är inte garanterat att det godkänns, utan det krävs att du har en godtagbar anledning till det. En sådan godtagbar anledning kan exempelvis vara att du inte kan betala din hyra.

Det du alltså ska göra föra att begära ett interimistiskt beslut är att ta kontakt med din domstol och säga att du vill att de ska besluta om att fortsätta utge försörjningsstöd under tiden rätten fattar sitt beslut. Vidare ska du motivera din anledning till behov av försörjningsstöd. Kom ihåg att det inte på något sätt är säkert att domstolen godkänner din begäran, men det är den möjlighet du har att behålla försörjningsstödet om du inte har andra omständigheter som skulle vara grund för försörjningsstöd.

Jag hoppas att jag har svarat på din fråga, men om du vill få mer juridisk rådgivning kan du kontakta oss på info@lawline.se

Melker JärlestålRådgivare