FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt22/02/2018

Begäran av gemensam vårdnad om barn i samboförhållande

Hej

Jag och min sambo har skrivit på faderskapsbekräftelse och samtidigt skrivit på vilken vårdnad vi ska ha, jag har ensam vårdnad.

Hur fungerar det om, nu fadern i efterhand vill ändra typ av vårdnad.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om vårdnad regleras i föräldrabalken (FB).

Huvudregeln inom svensk rätt är att om föräldrarna är gifta ska barnet från födelsen stå under vårdnad av båda föräldrarna. Annars tillfaller vårdnaden endast modern, som i ditt fall (6 kap. 3 § FB). För att fadern även ska få vårdnad över barnet kan ni ansöka om detta hos tingsrätten. Domstolen kommer troligtvis bevilja gemensam vårdnad om det inte uppenbart att gemensam vårdnad inte är möjligt (6 kap. 4 § första stycket FB)

Om barnet är folkbokfört här i Sverige, kan ni även få gemensam vårdnad genom registrering hos Skatteverket efter anmälan till socialnämnden när en faderbekräftelse har gjorts av nämnden eller till Skatteverket, förutsatt att beslut om vårdnad inte har meddelats tidigare (6 kap. 4 § andra stycket FB)

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare