Begära ut budget som allmän handling

Hej Budgeten är en offentlig handling. Enligt offentlighetsprincipen har jag rätt att begära ut budgeten för 2021 i sin helhet då den är beräknad och klar. Jag har också rätt att ta del av den budget och de resurser verksamheten fått fram till dagens datum för 2022. Vill ni inte lämna ut skriftligt för 2022 så vill jag muntligt få en beskrivning. Den information jag har haft är att man i höstas haft ett plus resultat i ekonomin så hur kan man nu skära ner på mat och aktiviteter och hänvisa till resursbrist, var har dessa pengar tagit vägen? Det är skattepengar där skattebetalarna enligt offentlighetsprincipen har rätt att veta vad de betalar för. Enhetschefen vill inte lämna till mig de handlingar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad innebär offentlighetsprincipen?

Det framgår inte på din fråga vilken typ av organisation eller företag du vill få ut handlingen från. Offentlighetsprincipen innebär att alla har rätt att ta del av allmänna handlingar (2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen). Det innebär som huvudregel att allmänheten ska ha rätt att få tillgång och insyn till allmänna handlingar som t.ex. handlingar som kommer in till kommuners olika förvaltningar. Denna rätt får begränsas enligt lag, och då rör det sig om offentlighets- och sekretesslagen som innehåller bestämmelser om sekretess som inskränker offentlighetsprincipen (2 kap. 2 § tryckfrihetsförordningen).

Vad är en allmän handling?

En allmän handling avser en handling som förvaras hos ett allmänt organ såsom hos en statlig myndighet eller kommun. Det rör alltså inte alla handlingar utan handlingar som är just allmänna. Jag utgår från att det är en myndighet eller liknande du arbetar på. Är det inte det omfattas inte budgeten av offentlighetsprincipen. Om det är en allmän handling såsom du säger har du rätt att begära ut budgeten. Det finns flera kriterier för att en handling ska anses som allmän, bl.a. ska den vara antingen inkommen eller upprättad hos myndigheten (2 kap. 6 § tryckfrihetsförordningen).

Svaret på din fråga

Då budgeten är från 2021 utgår jag från att den uppfyller dessa kriterier. Jag utgår också från att den inte omfattar undantag som rör sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Om du då jobbar på ett allmänt organ såsom t.ex. en förvaltningsmyndighet inom kommunen och budgeten uppnår kriterierna för en allmän handling omfattas den då av offentlighetsprincipen och du har därmed rätt att begära ut den. När det kommer till budgeten 2022 har du också rätt att ta del av den om den anses vara upprättad på myndigheten. Utifrån din fråga har jag inte insikt i om den anses vara det eller inte men troligtvis är den det och då gäller precis som du säger att du har rätt att ta del av även denna handlingen.

Om du inte skulle få ut handlingen kan du klaga till justitieombudmannen (JO) som granskar frågor rörande myndigheters skyldighet att följa lagarna. Mer om anmälan till JO står på deras hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig till info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Ellen HendarRådgivare