Begära ut allmän handling

Hej!

Vi är missnöjda med kommunens tillvägagångssätt när de har placerat vårt barn på en skola. Har vi rätt att få ut en lista på hur de har mätt avståndet till skolan på de elever som fått plats på den skolan vi också önskat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret är i korthet ja, ni kan med största sannolikhet begära ut denna lista. Frågan regleras i Tryckfrihetsförordning (1949:105) (TF). Av 2:1 TF följer att varje svensk medborgare har rätt att ta del av allmänna handlingar, läs gärna paragrafen i sin helhet https://lagen.nu/1949:105#K2P1S1. Listan utgör med all säkerhet vad lagstiftaren avser med handling och den aktuella frågan är ifall denna handling är att betrakta som en allmän handling. Definitionen av allmän handling följer av 2:3 TF, läs https://lagen.nu/1949:105#K2P3S1. En handling är att betrakta som allmän om den förvaras hos en myndighet och antingen är inkommen till myndigheten eller upprättad där. Det rör sig i detta fallet om en myndighet och kravet på förvaring är även det uppfyllt. Handlingen bör ses som upprättad i enlighet med 2:7 TF när ärendet som handlingen hör till har slutbehandlats. Då ni verkar ha fått beslut i saken lär således ärendet vara slutbehandlat, och handlingen är därigenom allmän. Ni lär således ha rätt att i enlighet med 2:1 TF begära ut den allmänna handlingen. Det kan i sammanhanget nämnas att rätten att begära ut allmänna handlingar kan begränsas genom sekretess i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), läs lagen i sin helhet https://lagen.nu/2009:400. Jag vet inte vilka uppgifter som kan tänkas finnas med i den aktuella listan, men mest troligt innehåller den ingenting som motiverar sekretess. Jag hoppas att svaret var till din hjälp.

Vänliga Hälsningar

Måns GottfriesRådgivare