FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/09/2016

Begära bodelning

Hej.

had just skilt mig. Äger 1/2 fastigheten som vi bodde i. Exmaken bor kvar där men har dock inte köpt ut mig.

Säger att han inte har råd. Säger också att han letar annat boende. Hur länge ska jag vänta för att få ut min

del av huset? Finns det någon tidsram ?

Mvh

Jane

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om äktenskap återfinns i äktenskapsbalken; nedan ÄktB, se här.

Du behöver inte vänta längre än vad som är praktiskt nödvändigt för att en bodelning ska bli klar. Efter äktenskapsskillnad ska bodelning göras enligt 9 kap. 1 § ÄktB. Du kan begära bodelning närhelst du vill i detta läge eftersom ni är skilda. Bodelningen kommer att resultera i att värdet av allt giftorättsgods delas mellan er på hälften, efter avdrag för skulder. Om det krävs, för att du ska få ut det du har rätt till i bodelningen, har din ex-make inget annat val än att sälja fastigheten.

Vill du ha det du har rätt till så framställ krav om bodelning till din ex-make.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare