Begår man narkotikabrott om man i skademinimeringssyfte testar renheten av narkotika?

I takt med att droger blir alltmer och mer vanligare i samhället och alla politiska åtaganden för att försöka stoppa drogbruket inte leder någon vart.

Med detta i åtanke kom jag att tänka på en sak.

Om vi säger att jag vill starta en ideell förening i Sverige där man kan komma in och lämna in droger för att testa ifall det är rent eller inte.

Vad skulle de lagliga implikationerna vara? Skulle jag eller nån av mina anställda helt plötsligt kunna bli åtalade för narkotikainnehav bara för att vi tar emot en påse? Om vi testar dina droger gratis i syfte att minska dödliga drogöverdoser. Skulle detta kunna hålla i juridisk mening?

Tack.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt är i princip all befattning med narkotika brottslig (1 § narkotikastrafflagen). Det finns inga särskilda undantag i narkotikastrafflagen även om befattningen med narkotikan i ditt fall tycks ha ett gott syfte.

Däremot finns det (ytterst begränsad) möjlighet att få tillstånd från Läkemedelsverket och på så sätt inte begå en brottslig handling genom att inneha narkotika enligt lagen (1992:860) om kontroll av narkotika. En förutsättning i så fall är att innehavet sker för ett "samhällsnyttigt ändamål" (7 § samma lag).

Mitt råd till dig är att kontakta Läkemedelsverket för att få mer information om dina möjligheter att få ett sådant tillstånd.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare