FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott19/03/2019

Begår man mened om man vittnar att man inte sett något som man borde ha sett?

Jag vet att man har skyldighet att vittna och att om man vittnar falskt begår man mened vilket är ganska hårt straff på men låt oss säga en situation som exempel att om man skulle vara i närheten av ett slagsmål och man väljer att titta bort eller blunda. Då har man ju inte sett något av situationen och som vittne får man ju bara berätta det man har sett. Om man i det fallet säger i domstolen att man inte har sett något så talar man ju ändå sanning och då kan man ju inte ha begått mened? Eller har jag fel? Är det på något vis skyddande av brottsling? Har svårt att tänka mig att det ska vara lag på var man ska sätta sin blick. Har man inte rätt att sätta sin blick var man vill eller finns det lag på var man ska styra sina ögon?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att mened är ett mycket allvarligt brott. Brottet mened finns i Brottsbalkens 15 kap 1 § och innebär att man under ed lämnar osann uppgift eller låter bli att säga hela sanningen. Om det är så att man som vittne inte har sett något eller helt enkelt inte minns någonting så ska man vara tydlig och berätta vad man sett/inte sett och vad man minns/inte minns. Har man befunnit sig i närheten av ett slagsmål, som du beskriver, och väljer att blunda/titta bort så är man skyldig att berätta det för rätten, men man kan inte straffas för att ha tittat bort. Det kan även vara viktigt att poängtera att man måste ha uppsåt till att man talar osanning eller inte säger hela sanningen. Det innebär att det inte är straffbart att säga att en person hade en svart jacka fastän personen egentligen hade en blå jacka, om man mindes jackan som blå.

Det kan vara straffbart att titta bort eller underlåta att agera, men då krävs att personen som tittar bort har en sådan position att hen är skyldig att ingripa. En badvakt kan exempelvis inte underlåta att rädda en person som drunknar. Jag tolkar dock din fråga som att du vill veta vad som gäller för allmänheten, och svaret blir därför att det inte finns någon lag som säger vart du ska titta. Du har därför helt rätt i att man inte kan begå mened genom att berätta sanningen, dvs. att man blundade.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare