FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/06/2014

Bedömningsgrunder i frågan om ensam vårdnad

Hej! Har ett par frågor om att söka ensam vårdnad för praktiska själ, då pappan inte har nån kontakt med barnen. Hur ställer sig tingsrätten när föräldern inte har kontakt med sina barn och varken besvarar folkbokförningsbrev och påskrivning för utredning från barnpsykolog? Vad händer om han inte skriver på skolplaceringen om dotterns skola i höst? Och om man skickar ut en stämning men han inte skriver under eller skickar tillbaka den?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Utgångspunkten i frågor som rör vårdnad, boende och umgänge är barnets bästa. Vid denna bedömning är det viktigt att ta hänsyn till barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Detta framgår av föräldrabalken och av det kan slutsatsen dras att det finns en presumtion för att så långt som möjligt låta barnet ha en nära kontakt med båda föräldrarna. Givetvis under förutsättning att det är förenligt med barnets bästa.

Vill en av föräldrarna ha ensam vårdnad om barnet får rätten besluta detta. Vid en sådan bedömning om vårdnaden ska utöver hänsyn till barnets bästa hänsyn tas till föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet. Det innebär enligt praxis att konflikten mellan vårdnadshavarna i princip ska vara så djupt rotad att den framstår som omöjlig att lösa. Jag tolkar din fråga som att det i nuläget inte finns något samarbete över huvud taget mellan dig och barnens pappa, vilket är något som kan tala för ensam vårdnad. I ett sådant fall kommer rätten med stor sannolikhet att lägga vikt vid att pappan i det här fallet inte ens försöker samarbeta med dig eller engagerar sig i sina barn, något som kan tala för att du får ensam vårdnad. Men domstolen kan också anse att det finns möjlighet att skapa ett samarbete mellan föräldrarna och om en sådan möjlighet finns väger det tungt i en bedömning om hur vårdnaden ska fördelas.

Sammanfattningsvis kan sägas att det inte går att veta hur rätten kommer att bedöma situationen, det är alltid omständigheterna i det enskilda fallet som är avgörande.

Har du ytterligare funderingar är det bara att höra av dig.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare