Bearbetning av ett verk

Jag och ett par kompisar planerar att släppa en singel med en låt som vi själva har skrivit, producerat och mixat. Som skivomslag har vi planerat att använda oss av en modifierad kopia av skivomslaget för The Beatles album Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Vårt skivomslag kommer ha originaltexten borttagen, och vår egen (helt annorlunda) text kommer läggas in i ett annat typsnitt och färg. Vi kommer även lägga in bilder på våra ansikten på Lennon, McCartney, Starr och Harrison samt på vissa i folkmassan bakgrunden. Skulle detta vara Fair Use (då vi inte är etablerade artister och använder omslaget för att det passar i kontexten och är mer av en "tribute" till bandet) eller ses det som brott mot upphovsrättslagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skivomslaget från The Beatles album kan ses som ett konstnärligt verk. Den som har skapat ett konstnärligt verk har upphovsrätt till det (1 § upphovsrättslagen). Det är alltså den som illustrerat detta som har upphovsrätt till det. Upphovsmannen har då uteslutande rätt att använda verket genom att framställa exemplet av det och göra det tillgängligt för allmänheten Det finns 4 sätt att göra det tillgängligt för allmänheten:

1. Överföring till allmänheten. Sker till exempel genom internet.

2. Offentligt framförande, med eller utan hjälp av ett tekniskt hjälpmedel. Det är ett framförande för en närvarande publik.

3. Exemplar av verket visas offentligt. Kan till exempel handla om en konstutställning.

4. Det sista fallet är när exemplar av verket bjuds ut till försäljning. (2 § upphovsrättslagen).

Detta brukar benämnas de ekonomiska rättigheterna som upphovsmannen har till sitt verk. Detta betyder att ingen annan får använda verket på detta sätt utan tillåtelse från upphovsmannen. Det finns dessutom de ideella rättigheterna att beakta. De ideella rättigheterna anger att ett verk inte får framställas eller göras tillgänglig för allmänheten utan att ange vem upphovsmannen är. Man får inte heller ändra verket så det på något sätt anses kränkande för upphovsmannen (3 § upphovsrättslagen).

Var och en får dock för privat bruk framställa ett exemplar av ett sådant verk (12 § upphovsrättslagen). Skulle ni använda deras skivomslag för privat bruk så är det helt okej. Vill ni sprida detta till allmänheten så blir det lite annorlunda. Eftersom ni ändrar omslaget skulle det kunna ses som en bearbetning eller kanske till och med ses som ett nytt verk. För att ses som ett nytt verk måste det uppnå verkshöjd, alltså anses som nytt och självständigt och skapats i fri anslutning till det ursprungliga verket. Som det låter på din beskrivning ändrar ni inte omslaget i helt fri anslutning till originalverket. Vad jag uppfattat det som kommer det fortfarande uppfattas som originalomslaget med några ändringar. Att bearbeta ett verk för att sedan sprida till allmänheten kräver tillstånd från den ursprungliga upphovsmannen (4 § upphovsrättslagen).

Sammanfattningsvis får ni ändra skivomslaget på ett sådant sätt för privat bruk. Ska detta spridas till allmänheten så finns det ett antal saker att tänka på. Verket kan ses som ett helt nytt verk om det bearbetats så pass mycket att den uppnår verkshöjd. I ert fall är det tveksamt då ändringarna inte verkar vara så pass omfattande, och en sådan bearbetning kan kräva tillstånd från upphovsmannen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Isabelle EngströmRådgivare