FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt01/10/2017

Barns resa utomlands utan föräldrars samtycke

Hej, jag är 17 år och har ett litet problem. Jag vill åka utomlands med mina kompisar till ett land utanför EU och schengenområdet. Mina föräldrar är lite kluvna och vi har haft flera långa diskutioner om jag ska få åka eller inte.

Jag har själv letat i föräldrarbalken om jag har lagen på min sida eller inte men jag har inte lyckats hitta något som berör ämnet. Jag har alltså inte lyckats hitta något angående fri rörelse och hur mycket bestämelse ens föräldrar får ha i ens liv.

För att förtydliga så skulle jag själv betala för hela resan med pengar som jag själv har tjänat ihop.

Jag undrar alltså om de får hindra mig från att resa utomlands även fast jag själv vill åka och står för alla kostnader.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Utgångspunkten är att en person som är under 18 år är omyndig (barn), vilket bl.a. innebär att personens rättshandlingsförmåga är begränsad (9 kap. 1 § föräldrabalken (FB)). Att inneha rättshandlingsförmåga, betyder att ha rätten att ex. ingå avtal. Denna regel skapades alltså i syfte att skydda den underårige mot att ingå avtal som ekonomiskt missgynnar denne.

Frågan du ställer är inte enbart begränsad till länder inom EU, utan sträcker sig till dina föräldrars tillsynsplikt överhuvudtaget. Dina föräldrar har tillsynsplikt över dig (6 kap. 2 § FB). Det innebär att de bland annat har ett ansvar för dina personliga förhållanden och ska se till att dina behov blir tillgodosedda (6 kap. 2 § andra stycket FB). När det väl kommer till kritan skulle dina föräldrar, juridiskt sett, kunna hindra dig från att köpa flygbiljetten för att åka dit.

Undantaget för dig som är över 16 år är att du visst får köpa saker och ingå avtal med pengar som du själv tjänat genom eget arbete (9 kap. 3 § föräldrabalken.) Du har skrivit att du själv tjänat ihop pengarna och i sådant fall får du köpa flygbiljetten. Observera att det inte får gälla månadspeng eller liknande och du får inte köpa biljetten på kredit (åtaga dig en skuld).

Sammanfattning

Du har rätt att köpa flygbiljetten om du gör det med pengar som du själv intjänat genom eget arbete. Tänk på noteringarna jag skrivit angående det och prata gärna med dina föräldrar igen för att undvika missförstånd.

Lycka till med allt!

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare