Barns rätt till laglotten

Hej. Vi är ett gift par i 70 årsåldern med två barn. 46 resp. 42 år. Det ena barnet beter sig så fruktansvärt mot oss utan känd anledning. Som vi tycker o önskar, så anser vi att den personen inte bör få något efter oss. Kan man göra så, och i så fall hur.

Lawline svarar

Hej, tack för er fråga!

När ett äktenskap upphör på grund av att den ena maken avlider så tillfaller arvet i första hand den efterlevande maken. Finns det gemensamma barn, som det i ert fall gör, så ärver dessa först när ni båda två har avlidit. Om ni inte väljer att upprätta ett testamente, som kan sätta den legala arvsordningen ur spel, kommer era två barn att ärva allt efter er när ni båda två har avlidit.

För att begränsa ert ena barns arvsrätt kan ni upprätta ett testamente till förmån för exempelvis ert andra barn. Det går dock inte att frånta barnet hela sin arvsrätt utan barnet har alltid rätt att få ut sin laglott. Laglotten motsvarar hälften av det som barnet skulle ha haft rätt till enligt lag. Ni kan alltså begränsa ert barns arvsrätt till att endast avse laglotten men ni kan inte frånta barnet hela sin arvsrätt.

Om ni ändå väljer att upprätta ett testamente som fråntar barnet hela sin arvsrätt så har barnet en möjlighet att påkalla jämkning av testamentet, vilket innebär att barnet kommer att få rätt till sin laglott även att testamentet föreskriver annat. Väljer däremot barnet att inte påkalla jämkning så förlorar barnet sin rätt till laglotten.

För att testamentet ska vara giltigt krävs att upprättandet bevittnas av två personer i samtidig närvaro. Det krävs även att vittnena är införstådda med att det är ett testamente som upprättas och ni båda två undertecknar testamentet.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare