FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/05/2018

Barns rätt till egendom som finns kvar hos förälder som inte längre är vårdnadshavare

Hej, jag har fått vårdnaden för ett år sen om sonen på grund av pappans alkoholmissbruk och sätt att vara. I domen står att jag har vårdnad utan umgänge om inte sonen vill. Sonen har försökt att ha någon form av umgänge men om och om slutar det med svek på grund av missbruk. Sonen vill inte längre ska träffa sin pappa nu. Jag har under tiden uppmuntra. Men orkar inte se sonen sviken. Till saken. Sonen har saker hos pappan han vill ha. Han har bla fått en cross av sin farfar som pappan har. Sonen är rädd han ska sälja till att köpa alkohol. Han söker allt och vill ju åka han har även, tv, tv spel ( har hos mig men vill ha sina saker) och andra saker. Har sonen rätt att få sina saker? Han är 12 1/2

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Barnets rättighet till egendom:
Huvudregeln är att en omyndig person, person under 18 år, inte har rätt att råda över sin egendom, 9 kap. 1 § föräldrabalken. Innebörden av "råda över sin egendom" omfattar bland annat den faktiska vårdnaden av egendomen, det vill säga beslut om var egendomen ska finnas och hur den ska användas.

Personen som istället ska råda över den omyndiges egendom är dess förmyndare. I det fall en förälder ensam har vårdnaden om barn är det också hen som ensam är förmyndare till barnet, 10 kap. 2 § föräldrabalken. Förmyndarens uppdrag är att besluta i alla frågor som rör barnets egendom.

Detta innebär alltså att ditt barn inte har någon rätt att råda över den egendom som finns hos sin far. Dock har du, som ensam vårdnadshavare samt ensam förmyndare, rätt att besluta om dins sons egendom. Du har med andra ord rätt att bestämma över den egendom som finns hos din sons far om fallet är som så att egendomen tillhör din son.

Vad kan du göra?
Jag rekommenderar, om möjligt, att du i första hand tar kontakt med din sons far och berättar att din son vill ha den egendom som tillhör honom och att du som ensam förmyndare har rätt att bestämma över din sons egendom. Jag föreslår detta då det givetvis är bäst om din sons far samtycker.

I det fall din sons far vägrar att lämna ifrån sig egendomen kan du vända till till Kronofogdemyndigheten. Hos myndigheten kan du ansöka om så kallad handräckning. Detta innebär kort sagt att du får hjälp med att få egendomen utkrävd. Du kan läsa mer om och ansöka om handräckning här. Se även lag om betalningsföreläggande och handräckning.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare