FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/06/2018

Barns boende vid gemensam vårdnad

Hej jag och min fru (inte barnets mamma) tänker flytta till annan ort ca 35 mil bort från mamman.

Min dotter som är 15 år vill flytta med oss. Vi har idag gemensam vårdnad vad krävs för att detta ska ske.

Vi har frågat min dotter ett flertal gånger om hon är riktigt säker om hon vill flytta och svaret är alltid det samma att hon vill flytta med.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ett barn står under båda föräldrarnas vårdnad har föräldrarna två alternativ för att reglera boende och umgänge. Det ena är att vårdnadshavarna får avtala om barnets boende enligt 6 kap. 14 a § 2 st. föräldrabalken (FB). Avtalet ska vara skriftligt och ska sedan bli godkänt av socialnämnden om det stämmer överens med "barnets bästa". Huvudregeln inom barnrätten, när man tar beslut angående vårdnad, boende och umgänge, är att man alltid ska utgå från barnets bästa, vilket är föreskrivet i 6 kap. 2 a § FB.

Avtal bygger på ömsesidighet och om föräldrarna inte kan komma överens är den andra möjligheten att man får det fastställt av domstol (tingsrätt) angående vem av vårdnadshavarna som barnet ska hos. Detta finns föreskrivet i 6 kap. 14 a § 1 st. FB. I detta fall ska domstolen också utgå från principen om barnets bästa. Barnets vilja har viss betydelse i tvister angående boende enligt 6 kap. 2 a § 3 st. FB. Man beaktar då barnets ålder och barnets mognad. I detta fall är ert barn 15 år vilket innebär att dennes önskan ska tas i beaktande men det är svårt att säga i vilken utsträckning. Domstolen tar också hänsyn till om barnet varit föremål för påtryckningar av en föräldrarna och således "format" barnets vilja.

Vid beslutandet av var barnet ska bo tas också i beaktande hur umgänget kommer att se ut med den andre föräldern. Barnet ska enligt 6 kap. 15 § FB ha rätt till umgänge med den förälder som den inte bor med. Att ni således flyttar långt bort är således ett stort hinder för frekvent umgänge. Det betyder dock inte att det saknas möjlighet för barnet att flytta med er, men det är värt att påpeka. Om ni således får det fastställt av domstol att barnets ska flytta med er kommer ni behöva ta del av kostnaderna barnets resor för umgänge med den andre föräldern.

Mitt råd till er är att först se om ni kan avtala gällande boendet. Om det inte går bör ni vända er till domstol och få det fastställt genom dom att barnet ska bo hos er (behörig tingsrätt är den på orten där barnet bor). Det är aldrig att rekommendera att ni bara flyttar med barnet "bara" för att ert barn så önskar att flytta med er eftersom det hindrar umgänget med den andre föräldern, vilket är något som kan väga mot er om den andre föräldern ansöker om ensam vårdnad.

I sista hand kan man ansöka om ensam vårdnad. Om man får det har den andre föräldern inte möjlighet att bestämma över barnets boende, dock kan denne fortfarande ha umgängesrätt. Man ska även veta att kontakten med den andre föräldern fortfarande värderas högt och att gemensam vårdnad sällan bryts på grund av en flytt.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare