FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt04/08/2014

Barns boende

hej hej har en snart 14 årig son som tröttnat på dubbelt boende hans pappa menar på att vi två som föräldrar ska bestämma vart han ska bo .fast han vill bo på ett ställe ska vi gå emot hans vilja ? hans pappa insunierar att han inte "orkar" längre om vår son inte bor hos han .det gör min son så ledsen , ska jag " tvinga honom att bo med sin pappa ?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Lawline besvarar endast juridiska frågeställningar, varför jag endast kan ge dig ett svar utifrån ett juridiskt perspektiv. Vad som är försvarbart rent etiskt och moraliskt är ytterst upp till dig och ditt ex. Oavsett vilket perspektiv man anlägger är det ett flertal aspekter som är av betydelse vid boende-umgänges-och vårdnadsfrågor, bl.a. barnets egen vilja, att barnet bör ha kontakt med bägge föräldrar, att barnet inte utan skäl bryter upp från en redan invand levnadssituation (kontinuitetsprincipen) etc.

Om ni kan komma överens om hur barnet ska bo, kan ni avtala om det. Avtalet äger då verkan som en dom, förutsatt att det är skriftligt och godkänt av socialnämnden. Detta följer av 6:14 a FB

Om ni bestämmer er för att låta en domstol avgöra, kan jag rent allmänt informera om följande. Enligt 6 kap. 2 a § FB ska barnets bästa vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge. Mål angående dessa frågor är indispositiva , vilket bl.a. innebär att domstolarnas handläggning innefattar olika inslag av officialprövning, dvs. parterna disponerar inte fullt ut över tvisten. Domstolen har sålunda en egen utredningsskyldighet och domstolen är i viss utsträckning obunden av yrkandena i målet. Med andra ord finns viss risk för att domstolen meddelar en viss dom som varken du eller ditt ex begärt.

Slutligen ska jag säga något om betydelsen av barnets egen vilja. Av 6:2 a st. 3 FB följer att hänsyn skall tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad. Om er son är 14 kan jag tänka mig att hans vilja kommer att få stort genomslag vid en eventuell rättegång.

Lawline RådgivareRådgivare