FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt20/11/2018

Barns bestämmanderätt vid gemensam vårdnad

hur går jag till väga med att få min yngsta dotter som är 14 år gammal som vill bli skriven på min adress då hennes mor vägrar att acceptera detta och då socialtjänsten säger att dom inte kan hjälpa mig och min dotter mer!

utan att jag måste anmäla henne???

vi har delad vårdnad men efter separationen så vart båda döttrarna skriven på deras mors adress som nu verkar vara omöjligt att ändra???alla säger att man ska höra på vad barnen vill men då deras moder inte gör det !

vad gör man då??? hoppas ni kan hjälpa oss

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du och din dotters mor har gemensam vårdnad men att ni inte kan komma överens om barnets boende.

Barnets bestämmanderätt om hos vilken förälder hen vill bo

Det finns en del avgöranden från Högsta domstolen som har grundat en tanke på att barn har en rättighet att vara med och bestämma var hen vill bo efter 12 års åldern. Det man tar hänsyn till är barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad. För varje år som går ökar bestämmande rätten till dess att man är 18 år och har full bestämmande rätt om sina angelägenheter.

Innebörden av barnets bästa

Enligt 6 kap. 2 a § föräldrabalken ska beslut om vårdnad, boende och umgänge tas med utgångspunkt i barnets bästa. En presumtion är att barnet ska ha god kontakt med båda sina föräldrar.

I SOU 1997:116 poängteras det ett flertal gånger att barnets bästa hänger starkt ihop med principen om barnets rätt att komma till tals, som anges i barnkonventionens tolfte artikel. Det innebär att barnet har rätt att uttrycka sina åsikter i bland annat frågor som berör de samt att barnets åsikter ska få betydelse, med hänsyn till barnets ålder och mognad.

Möjligheter att göra ändring i barnets boende

Då du och din dotters mor har gemensam vårdnad ska ni bestämma i frågor som rör er dotter gemensamt (6 kap. 13 § föräldrabalken). När det förekommer svårigheter om att ta gemensamma beslut vänder man sig i första hand till socialtjänsten för att gå på samarbetssamtal för att kunna komma överens om större beslut, som i detta fall eran dotters boende (6 kap. 18 § föräldrabalken). Som jag förstår av din fråga verkar det som att du redan försökt få hjälp av socialtjänsten men att det inte fungerar längre.

Ni kan också få hjälp av en medlare (6 kap. 18 a föräldrabalken), men om barnets mor väljer att inte närvara vid dessa möten är sista utvägen att väcka talan hos domstol (6 kap. 17 § föräldrabalken).

Domstolens avgörande om barnets boende

Domstol kan ta beslut om hos vem av föräldrarna barnets ska bo och avgörandet är vad som är bäst för barnet (6 kap. 14 a § första stycket).

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04och välj knappval 2.

Vänligen,

Melica DjahaniRådgivare