FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott17/12/2015

Barnpornografibrott

Hej!.

Har 2 frågor.

1. Om en person mellan 15-18år publicerar intima (nakna) bilder på en jämngammal person på nätet vad begår personen då för typ av brott?.

2. Hur lång skulle preskriptionstiden på ett sådant brott vara? (Generellt sett).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En person vars pubertetsutveckling inte är fullbordad eller som är under arton år anses vara ett barn. Så om personen i bilderna är mellan 15 och 18 år, men inte fyllt 18 är hen alltså ett barn fortfarande.

Den som skildrar barn i pornografisk (intim/naken) bild och sprider den bilden (t.ex. på internet) och på så sätt gör den tillgänglig för någon annan döms för barnpornografibrott till fängelse i högst två år.

Är brottet grovt, döms personen för grovt barnpornografibrott till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Är brottet ringa, döms personen till böter eller fängelse i högst sex månader.

Preskriptionstiden på barnpornografibrott av normalgraden är fem år från det att personen i bilderna fyller 18. Preskriptionstiden på barnpornografibrott av grov karaktär är tio år från det att personen i bilderna fyller 18. Preskriptionstiden på barnpornografibrott av ringa grad är två år från dagen spridandet av bilderna skedde.

Hoppas att du fick hjälp av svaret!

Vänliga hälsningar

Sanna WetterinRådgivare