Barnpornografi- sexuellt syfte

Enligt regeringens proposition 1997/98:43 sid. 80 näst sista stycket är syftet med en framställning av ett barn i bild avgörande för om den bilden är pornografisk. Om ändamålet med framställningen "väsentligen" är att "påverka åskådaren sexuellt" kan det vara fråga om pornografi. Har framställningen andra syften än att påverka åskådaren sexuellt torde bilden inte vara pornografisk, enligt uttalandet.

Fråga: Innebär detta att även bilder på barn som utför sexuella handlingar på sig själv inte anses pornografiska om framställningen har andra syften än att påverka åskådaren sexuellt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga, som jag tolkar propositionen, så omfattas inte konstnärliga bilder och verk av bestämmelsen om dessa bilder har andra syften än att påverkar åskådaren sexuellt. Bilder på barn som utför sexuella handlingar på sig själv eller på annan har sällan andra syften än att påverka åskådaren sexuellt, därför är det mer troligt att dessa bilder faller inom ramen för paragrafens tillämpningsområde och kan klassas som barnpornografi.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Aya AlwanRådgivare