FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/12/2013

Barnets umgänge med förälder

Hej. Min sambo har en dotter, som är 5,5 år gammal från sitt tidigare förhållande. Jag o min sambo har en son tillsammans som är 1,5 år gammal. Vi bor och arbetar i Karlstad. Jag har mina föräldrar samt syster boendes i Luleå, som ligger ca 120 mil ifrån oss. Eftersom vi ska döpa vår gemensamma son när vi besöker min släkt tänkte vi ta en lite extra lång ledighet i samband med julfirandet. Det som ställer till det lite är att vi då kommer tillbringa tid med min sambos dotter under två helger - sambons dotter brukar nämligen träffa sin far varannan helg. Dottern vill jättegärna följa med och jag och min sambo tycker såklart att hon ska vara med när lillebror döps. Frågan jag har är: Har vi rätt att ta med dottern till Luleå trots att hennes far anser att hon ska vara med honom? (I normalfallet bor dottern hos oss under veckorna samt varannan helg. Dotterns far arbetar i Norge under veckorna. Han brukar även tillbringa tid med dottern varje fredag, fastän att det inte är "hans" helg.)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Nu vet jag inte exakt hur vårdnadssituationen ser ut eller överenskommelsen angående umgänget med barnets far, men jag ska försöka besvara frågan så gott jag kan.

I det fall att din sambo och barnets pappa har gemensam vårdnad om barnet så är båda vårdnadshavare. Som vårdnadshavare har man rätt och skyldighet att besluta i frågor som rör barnets personliga angelägenheter, när man gör detta ska man alltid beakta barnets ålder, utveckling och vad barnets själv faktiskt vill, detta framgår av 6 kap 11§ Föräldrabalken. När det kommer till att avgöra sådana saker som vårdnad, boende och umgänge ska alltid barnets bästa vara avgörande enligt 6 kap 2a§ Föräldrabalken. Vidare säger 2st. 2p. i samma § att man särskilt ska fästa avseende vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna och även här ska hänsyn tas till barnets vilja, barnets ålder och mognad.

Den förälder som har barnet boende hos sig, i detta fall din sambo har om de har gemensam vårdnad skyldighet att lämna upplysningar som främjar umgänget, 6 kap 15§ 4st Föräldrabalken, om inte särskilda skäl talar emot det. Detta gäller viktiga upplysningar som barnets skolgång, läkarbesök, kamratrelationer och fritidsintressen. Det är din sambo och barnets pappa som gemensamt har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med båda föräldrarna tillgodoses.

Nu vet jag inte umgänget är en gemensam överenskommelse som träffats av dem själva, mellan din sambo och barnets pappa eller om umgänget som det ser ut nu är bestämt genom ett avtal där Socialnämnden har hjälpt till. Vilket de kan göra enligt 6 kap 17a Föräldrabalken. En förälder kan också få ett umgängesschema fastställt i tingsrätten enligt 6 kap 15a§ Föräldrabalken. Skulle din sambo och barnets pappa ha ett sådant avtal eller fått umgängesschemat fastställt i rätten kan barnets pappa vända sig till och begära att få beslutet verkställt.

Om båda vårdnadshavarna, föräldrarna har svårt att komma överens om frågor gällande barnet har man rätt att få hjälp av socialtjänsten i kommunen genom samarbetssamtal, 5 kap 3§ Socialtjänstlagen.

Sammanfattningsvis är det som ovan sagts att besluten gällande umgänge ska tas gemensamt av din sambo och barnets far om de har gemensam vårdnad. Här bör man se till barnets bästa och att god kontakt upprätthålls med de båda föräldrarna. Har ni ett avtal eller är umgängesschema fastställt i rätten kan barnets pappa vända sig till rätten för att få igenom beslutet. Men det bästa för barnet är om de båda kan prata och försöka komma överens och hitta en lösning. Kanske kan barnet vara hos pappan två helger efter detta osv. Behöver man hjälp att samarbeta kan man få det av socialtjänsten.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Sofia LiljaRådgivare