FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt09/05/2018

Barnets rätt till umgänge med förälder samt kort om vårdnadstvist

Vad har jag rätt som ensamvådnad till barnet?

Kan jag säga nej till biologiska pappan att ta barnet för helger om jag är ensam vårdnad och bara faderskapet är undertecknad? Barnet är rädd från sin pappa och har inget relation, pappan är inte stabilt en gång han vill uppsäga faderskapet, andra gången han vill behålla det.

Kan han ta hälften av vårdnaden från mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Barnets bästa:

Det viktigaste att ta upp när det kommer till barn och val av vårdnadshavare, boende och umgänge är att det är barnets bästa som ska beaktas. Vid bedömning ska man alltså inte utgå från vad som är bäst för vårdnadshavarna eller föräldrarna utan vilket beslut som leder till bästa möjliga situation för barnet. Detta följer av 6 kap. 2 a § föräldrabalken.

Barnets rätt till umgänge:
Jag förutsätter att du i detta fall både är ensam vårdnadshavare och den förälder som barnet i huvudsak bor hos. Den förälder som barnet inte bor hos har barnet rätt att umgås med, antingen genom att de får träffa varandra eller genom att de för annan kontakt. Förälder som är ensam vårdnadshavare samt boendeförälder ska så långt möjligt tillgodose barnets behov av umgänge. Se 6 kap. 15 § föräldrabalken.

Att barnet har rätt till umgänge innebär inte att barnet måste umgås med sin förälder. Vill inte barnet på något vis umgås med förälder som inte har vårdnaden eller är boendeförälder behöver barnet inte heller göra det.

Angående vårdnad:
I det fall en förälder önskar att ändra förhållandet kring vårdnaden ska tingsrätten besluta om detta. En utgångspunkt är att försöka få till gemensam vårdnad då det vanligtvis är bäst för barnet att ha en god kontakt med båda sina föräldrar. Samarbetssvårigheter mellan föräldrar ska beaktas vid beslut om detta. Se 6 kap. 5 § föräldrabalken.

Om någon förälder motsätter sig gemensam vårdnad måste tingsrätten besluta om ensam vårdnad. Vem som är mest lämplig som vårdnadshavare kommer avgöras utifrån vad som är bäst för barnet. Utöver detta finns ett antal rekvisit som kan tas med i bedömning kring lämplighet Bland annat fara för barnets liv och hälsa, t ex. missbruk och våld från förälderns sida. Om barnet är äldre kan även barnets vilja vägas in. Se 6 kap. 2 a § samt 6 kap. 7 § föräldrabalken.

Sammanfattningsvis:
Som ditt barns situation ser ut idag måste han/hon inte umgås med sin far om han/hon inte vill det. Skulle ditt barn vilja ta upp umgänget ska du tillgodose detta behov.

Angående vårdnaden kan fadern till ditt barn hos tingsrätt ansöka om ändring av vårdnaden. Tingsrätten kommer då göra en helhetsbedömning över vad som för barnet är bäst.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Har du fler funderingar är du välkommen att ställe en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare